lördag 1 januari 2011

Gott Nytt År

Det känns alltid lite märkligt när ett nytt år gör entré, det kommer liksom så plötsligt! Vi hade en skön nyårsafton även om tolvslaget bjöd på både spöregn och plusgrader. Det var en aning oväntat med tanke på att vi inte varit i närheten av nollan på snart två månader!

Den här veckan har jag kommit igång med yogan ordentligt igen efter min otroligt segdragna förkylning. Jag premiäryogade på julafton och har sedan stått på mattan både måndag, onsdag och torsdag den här veckan. I torsdags hade jag ett genombrott i Kurmasana. Jag kunde för första gången sträcka helt på benen och lyfta hälarna från golvet. Jag har nog egentligen kunnat det tidigare men har inte vågat pressa benen mot axlarna tillräckligt för att kunna sträcka ut helt. Otroligt skönt för ryggen, jag kände hur jag verkligen förlängde hela vägen från svanskotan upp till nacken.

När jag tittar tillbaka några år i tiden så kommer jag ihåg att just Kurmasana (och Supta Kurmasana med för den delen) var asanas som jag kände att jag aldrig skulle kunna göra men framför allt inte ville göra. Det kändes som att "det där kan ju inte vara nyttigt, det ser bara motbjudande ut". Och nu känns det som den naturligaste sak i världen att vilja kunna lägga benen bakom huvudet. Vill inte alla det? Det är nu jag inser att jag blivit en yoganörd på riktigt, och som planen ser ut för 2011 så lär det inte bli bättre på den fronten!

Nu ska jag krypa ner i sängen igen och krama på min man och mina barn. Ett utmärkt sätt att starta det nya året.

1 kommentar: