lördag 4 december 2010

Vackra vinterlördag

Kallt, soligt och gnistrande vitt utanför fönstret. Att bo på landet så här års har sina sidor med strömavbrott, skottning och dragiga golv, men det uppvägs mer än väl av dessa fantastiskt vackra dagar. Det är så tyst och fridfullt och ljust och... rent! Annars dominerar leran så här års på landet, november och december känns som månaderna då tvättmaskinen går dygnet runt. Men nu ser både skor och overaller som nya ut varje dag trots intensivt lekande på dagis och i skolan.

För övrigt känns det som att förkylningen har börjat ge med sig. Idag känner jag mig pigg och stark (om än väldigt stel) även om jag hostar och fräser en del fortfarande. Jag får se hur det blir med söndagsyogan tillsammans med grannarna i morgon. Jag kanske kan vara med om jag tar det lugnt och försiktigt.

Igår kväll läste jag lite mer ur Yoga Sutras och fastnade för sutra 33 Samadhi pada. Den handlar om hur vi bör bemöta människor vi stöter på baserat på en indelning i fyra kategorier: The happy, the unhappy, the virtous and the wicked. Att kunna bemöta en lycklig person med glädje, inte avund. En olycklig människa med medmänsklighet och empati. Att kunna vara öppen och ödmjuk för att ta lärdom av en person med djup insikt. Och en elak person gör vi bäst i att ta avstånd från och ignorera. Allt detta för att behålla vårt eget lugn och jämvikt.

I tolkningen av Swami Satchidananda beskrivs dessa fyra kategorier och en förklaring till varför vi bör bemöta olika personligheter på detta vis. Det är lätt att bli avundsjuk på en lycklig person, men det förmörkar bara vårt eget sinne. Om vi istället kan bli inspirerade och bemöta denna person med glädje sprids lyckan även till oss själva. Och att försöka råda eller förändra en elak person slår oftast bara tillbaka på oss själva. Dessa människor måste lära sig av egen erfarenhet och för att inte förmörka vår egen tillvaro gör vi bäst i att hålla oss ifrån dessa individer.

Tänkvärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar